Tractors ieder jaar keuren, geen overbodige luxe

Tractors, de trots van menig boerenzoon. Op het landbouwbedrijf, bij de loonwerker, op een tuinbouwbedrijf, overal kom je ze tegen. Het is de rechterhand van de ondernemer, altijd klaar voor het zware werk. Maar op tijd laten keuren is niet altijd vanzelfsprekend. Is dat dan niet nodig? Een artikel over tractors keuren.

Interview met Peter van Kessel, keurmeester bij Staadegaard, Lieshout. Door Wolf Knab, w.knab@wolfknab.nl.

De weg naar Lieshout leidt mij door het Brabantse land. Via de A 50 richting Eindhoven. Bij Veghel linksaf dwars door een immens industrieterrein langs de Zuid Willemsvaart. Ik ben onmiskenbaar in het ondernemend hart van Brabant, het land waar het leven goed is.
In Lieshout – bij de meesten van u bekend van dat andere biertje – word ik verwelkomd door Bart van de Mortel, chef werkplaats en Peter van Kessel, tractormonteur bij Staadegaard. Peter geeft mij trots een rondleiding over het bedrijf: een showroom die op de Landbouw RAI niet zou misstaan, langs de werkplaats voor tuin- en parkmachines, via het onderdelenmagazijn naar de werkplaats voor landbouwmachines. Daar houden we ons interview.

tractors keuren

Peter van Kessel: “Bij ons mag een monteur alles van een machine doen!”

Bij Staadegaard werken 3 monteurs die gespecialiseerd zijn in tractoren. Peter is er een van. Na de lagere school ging hij naar het VMBO. Voertuigtechniek was voor hem een natuurlijke keuze. Het vervolg – de BOL-4 opleiding – deed hij in Boxtel. In Apeldoorn haalde hij zijn 1e-monteurs-diploma, maar kwam erachter dat de autotechniek voor hem “te petieterig” was.
Op het Koning Willem 1 College ging hij aan de slag met vrachtwagentechniek. Tijdens een stage maakt hij kennis met Staadegaard. Dat beviel hem veel beter: “Bij vrachtwagens is het zo dat je alleen een onderdeel doet: alleen de remmen of alleen de stuurinrichting. En bij ons doe je als monteur alles van een machine; dat is veel mooier.”

Nu is hij 22 jaar en heeft hij zich ontwikkeld tot een van de tractorspecialisten bij Staadegaard. Daar volgde hij ook de opleiding tot keurmeester (klein materieel en 400 volt). Peter keurt alleen tractoren “Als je gaat keuren dan gaan ze er van uit dat je ook technisch een beetje kijkt. Je moet alle aspecten meenemen.”

tractors keuren

Een tractor is veilig maar …..

Wie googlet op ‘verkeersongeluk tractoren’ komt zeer veel berichten over ongelukken tegen; ook recente. Toch is Peter er heilig van overtuigd dat een tractor veilig is. “De trekker zelf is veilig. Kijk maar eens naar hoe hard een trekker remt en naar de verlichting. Dat is allemaal net zo luxe en goed in orde als bij een auto.”

Het grote aantal ongelukken met tractoren wijdt Peter aan de vaak jonge leeftijd van een bestuurder in combinatie met de grootte van de machine. “Een tractor is veel groter dan een auto en daar mag iemand mee rondrijden van krap 16. Die heeft nog niet de rijervaring en het inzicht van een volwassene.” Andere factoren die volgens hem een rol spelen zijn de vaak lange werkdagen, de kleine landelijke weggetjes en het feit dat mensen minder vaak tractoren op de weg tegenkomen.

tractors keuren

Trekker APK met name voor kleine bedrijven nuttig

In 2015 wordt waarschijnlijk het trekkerrijbewijs ingevoerd. Dat is een belangrijke stap naar veiliger landbouwverkeer. Een volgende stap in het veiliger maken van het trekker-verkeer is wellicht een verplichte APK keuring.

Peter van Kessel vindt dit met name voor de kleinere bedrijven nuttig: “Van de ene kant is het een goed iets, zo’n APK voor trekkers. Loonwerkers en grotere bedrijven houden hun spul echt goed in de gaten. Maar bij kleinere bedrijven nemen ze daar de tijd niet voor. Dat zijn de risico gevallen waarbij het heel goed zou zijn, als iemand er eens per jaar omheen zou lopen om te kijken of alles nog in orde is.”

Dat dit nu niet gebeurt komt met name omdat er geen controle is op tractors keuren. Een verplichte APK zou hier uitkomst bieden. “Dat is officieel en als je dan niet laat keuren dan wordt het kentekenbewijs ingenomen.”

tractors keuren

Tractors keuren tegelijkertijd met de onderhoudsbeurt

Tractors keuren is niet zo ingewikkeld, wanneer je dit tegelijkertijd met een onderhoudsbeurt kunt doen. “Meestal combineren we een keuring met de onderhoudsbeurt. Dan ligt alles al open. En overal waar je dan komt neem je de veiligheidspunten mee. Het grootste deel van de keuring heb je dan al gedaan.” Bij de keuring volgt Peter de lijst met veiligheidsaspecten van het VA-keur. In het bijzonder let hij bij tractors keuren op:

  • de verlichting;
  • de spiegels en het zicht;
  • de werking van de remmen en de toestand van de pedalen, die mogen
  • niet glad zijn;
  • de stuurinrichting;
  • de waarschuwingsborden;
  • de bedieningsstickers;
  • de trap waarmee je naar binnen gaat, die mag niet krom zijn;
  • uitstekende scherpe delen.

Ernstige zaken komt Peter vrijwel nooit tegen. “Ooit heb ik een oud trekkertje moeten afkeuren. Maar dat was ook zo triest: de lampen die er half uit hingen, de trap die met een strotouwtje was vastgemaakt, de driehoek die als spatlap omgebogen was. Maar dat kom je zelden tegen. Ik zou zelf al niet meer met zo’n tractor rond willen rijden.”

En nu genoeg gepraat. Het wordt tijd voor het echte werk. Buiten haalt Peter er een John Deere bij die onlangs is gekeurd. Daar laat hij mij alle aspecten nog eens zien.

Stadegaard: tractors keuren

Dan volgt er een verrassing: Als toetje mag ik de John Deere weer wegbrengen. Voor mij de eerste keer dat ik op een tractor heb gereden. Wat een ervaring: als een koning hoog en droog op zo’n machtige machine over het erf rijden.

fedecom
fedecomacademy
ATHlogo
GTHlogo